Om en solskenshistoria

Posted on January 25, 2013


Är det nånting folk i den här branschen inte är så är det bästa kompisar. Tvärtom: uppstår läge är det många som smyger upp bakifrån, trär en papperskorg av aluminium över huvudet på sin kollega och drämmer till utav bara helvete med en träspatel. Sen lubbar man in på sitt rum igen, without a trace, kommer tillbaka ett par minuter senare i ett inbillat ärende och hittar sin kollega i fosterställning nedanför skrivbordet. Vimmelkantig och illamående. Man böjer sig ner, förfäras och tröstar. Och drar åt nätet lite, lite till.

Knepet med sådana överfall är att offret monteras ner mycket sakta. Den utsatte ser inte vem gärningsmannen (-hennen om ni så vill) är inifrån sitt stjärnbeströdda plåtmörker. Efter en tid rationaliserar man bort det som ett överdrivet skämt, något som gick överstyr – vilket även måste vara anledning att ingen gett sig tillkänna och bett om ursäkt. Men så händer det igen. Och igen.
En riktigt kraftig omgång i korgen kan vålla betydande vibrationsrubbningar i örongången och då är det bara att vingla hem för dagen. Effekten är inte synlig, ej heller mätbar (precis som många byrålösningar). Den bara kommer (i motsats till många byrålösningar) och plötsligt är man sjukskriven utan att riktigt förstå varför.
Bästa kompisar är alltså inte något man är i reklambranschen. Däremot fungerar det utmärkt att döpa sin rörelse till det – vilket några också gjort.

Få i regionen har koll på Bästa Kompisar. Inte ens om man besöker dem blir man klok. Är det en produktionsbyrå? Några radionissar? Ett filmbolag? Eller reklambyrå? Som om inkapslade i en egen liten värld, där det finns kloka enhörningar och hundar som kan tala, jobbar man på med sitt. Vilket inte är kattskit.
Medan regionens byråchefer sitter vid stora skrivbord och knyter små nävar åt broschyrer och banners, arbetar Bästa Kompisar med filmer för pillerfabrikanter och Hemmakväll. Vi talar nationella kampanjer med mycket tv-tid. Det vill säga precis vad den genomsnittlige skånereklamaren inte får pyssla med.
Verksamhetens krona får sägas vara Solresor. Apollo har Ingo; Fritidsresor har Catt och Co; Ving har F&B; Resia har Valentin & Byhr. Men 1,7-miljardersföretaget Solresor väljer att jobba med en lokal, liten knycklare som uppger sina anställdas favoritdjur på hemsidan. Det tycker vi är kul. Rent av upplyftande.

Nu hoppas vi Bästa Kompisar taggas av platsen i rampljuset (här alltså) och gör ännu bättre ifrån sig framöver! Titta lite på Apollo: i en bransch med snarlika produkter handlar det om att sikta på hjärtat. Folk varken kan, vill eller orkar skilja Fritidsresors Blue Village-skit från Dressmanfilmerna. En pellemetare med mustasch går däremot hem. Gör så och rikedom väntar, ty världen vore i sanning en bättre plats om ännu fler åkte kolvdrivna 91UL-maskiner till Maldiverna!

unhateBästa kompisar på riktigt. 
Advertisements
Posted in: All eyez on